Hej och välkomna till min blogg! Här skriver jag om mina hobbies och lite allmänt ibland! Om ni gillar den tycker jag det är kul om ni lämnar en kommentar.

fredag 6 maj 2011

Sista pussel biten! :-D Video OSD Pro Expander

I paket jag fick i går låg den sista och nästan viktigaste pusselbiten! Nämligen Eagel trees OSD (On screen display) enhet. Och det den gör är att den lägger på informationen från eLoggern och GPS enheten på videon som skickas från planet. Men den har även lite andra finesser.

Den kan med hjälp av GPS:en flyga hem planet om jag tappar radio signal, och det är OSD enheten som skickar kordinaterna till Eageleyes så att den kan rikta antennen mot planet. Den har röst alarm som går att programera att varna för olika saker, och även en slags radar kan läggas in i bilden där man ser planet i förhållande mot start platsen mm.

En annan viktig funktion är att alla Eageltrees saker är fullt uppdaterings bara så om dom kommer på något nytt går det bara att plugga in USB sladden och få den senaste programvaran.

Det är helt otroligt vad utvecklingen har gått fort på sistone och jag tycker det är så sjukt häftigt!
I paketet låg så klart OSD enheten men även 5st servo sladdar som används för att koppla i hop mottagaren och alla servon dels för att logga alla servo rörelser men även för return to home funktionen! Men sen låg det en sladd som inte var med på förteckningen som jag inte vet vad den är till för det är en fyrstiftig servo kontakt med bara med plus och minus kabeln i och i andra ändan en standard servo kontakt. Så om någon vet skriv gärna en komentar!

Så här ser den ut på lite närmare håll. Man kan se alla ingångar.

Och detta är andra sidan med alla utgångar. Det som är kvar att göra nu är att löda alla sladdar mellan detta system, kameran, videosändaren och batteriet och det kommer inte att bli lätt! Sen ska det monteras i planet och innan dess måste jag montera klart planet ;-)

bilden kommer jag att köra på datorn via en videograbber!

Tog ett par nya bilder på eLoggern med. Framsidan!

Baksidan!

Och till sist GPS:en!

Posted by Picasa

2 kommentarer:

  1. Ja det är helt sjukt coolt men det fins jätte mycket mer som kan göra det ännu coolare men det får bli ett senare projekt.

    SvaraRadera